Home » 2009 Октомври 20 » НАЦИОНАЛНО СЪСТЕЗАНИЕ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ И ЕКОЛОГИЯ
10:11 НАЦИОНАЛНО СЪСТЕЗАНИЕ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ И ЕКОЛОГИЯ | |
НАЦИОНАЛНО СЪСТЕЗАНИЕ
ПО ПРИРОДНИ НАУКИ И ЕКОЛОГИЯ ЗА УЧЕБНАТА 2009-2010 ГОДИНА Р Е Г Л А М Е Н Т 1. Цели Да се осигури възможност учениците да: - представят авторски идеи и интерпретации по определен проблем; - представят резултати от изследвания в областта на природните науки и екологията; - защитават собствена позиция по актуални за обществото проблеми; - покажат оригинално мислене; - обменят идеи и самостоятелно изработени учебни материали. 2. Участници Право на участие имат всички ученици от страната, които: 1) през съответната учебна година се обучават в прогимназиалния етап на основната степен на образование (V – VІІІ клас), в гимназиалния етап на средната степен на образование (ІХ – ХІІ клас); 2) проявяват задълбочен интерес към учебните предмети от културно-образователната област „Природни науки и екология” (човекът и природата, физика, физика и астрономия, химия, химия и опазване на околната среда, биология, биология и здравно образование). Всеки регион (област) е желателно да участва с три проекта (общо за двете възрастови групи). Проектите се подбират от експертите в РИО по ред и критерии определени от тях. Всеки проект, независимо от броя на авторите му, на националното състезание се представя от не повече от 2 ученици и 1 ръководител. 3. Съдържание Състезанието включва изработване, представяне и защита на проекти от проблематиката на културно-образователната област „Природни науки и екология”. Проектът може да бъде в областта на физика и астрономия, или химия и опазване на околната среда, или биология и здравно образование, или екология, или гранични между тях области (напр. биофизика, биохимия, физикохимия, радиобиология и др.). Проектите може да съдържат реално извършено от учениците изследване, решение на практически проблем от учениците, създадени от учениците материали, свързани с проблеми на природните науки и екологията, изработени от учениците модели, електронни продукти за обучението по природни науки и др. Не се класират проекти, които представят намерения и планове за бъдеща работа, реферати или художествени произведения. Всеки проект се разработва индивидуално или екипно и може да има научен ръководител – учител, преподавател във висше училище и др. Проектите се състезават в две възрастови групи: • І група V – VІІІ клас; • ІІ група ІХ – ХІІ клас. Състезанието се провежда в два кръга, в два последователни дни, по график определен от МОМН. В І-я кръг участниците представят разработения от тях цялостен проект на постерна
сесия (изложба). Във ІІ-я кръг проектите се представят и защитават публично. Представянето (презентацията) е в рамките на не повече от 8-10 минути. 4. Оценяване и класиране Оценяването и класирането на проектите се извършва от Национална комисия определена от МОМН по следните критерии: І кръг: • избор на проблем, актуален за България и за конкретния регион, в който живеят участниците; • обосновка на избраните методи с посочване на предимствата им; • представяне на последователните етапи при реализирането на проекта; • ясно представен реален и икономичен финансов бюджет за реализирането на проекта; • личен принос и новаторство при разрешаването на проблема; • конкретни резултати; • оригиналност на проекта; • естетическо и техническо оформление на проекта и писмена грамотност; • култура в съответната научна област. ІІ кръг: • компетентност на участниците при защитата на проекта; • създаване на интерес към третирания в проекта проблем; • оригиналност на представянето. Максималният брой точки за всеки критерий е 5 (пет). Максималният общ брой точки от І и ІІ кръг е 60 (шестдесет). Класирането на двете възрастови групи е отделно. Общият брой на получените точки се преобразува в оценка по шесто балната система от Националната комисия. Оценката може да бъде използвана за прием във висши училища, при
решение на съответните висши училища. | |
Category: Олимпиади и състезания | Views: 1463 | |
Total comments: 0 | |