15:04 ВДЪХНОВЕНИ И ИСТИНСКИ | |
На прага на най-красивия сезон от годината, заедно с празника на природата, празнуват и учениците на Първо основно училище „Христо Ботев” – Търговище. Новият годишен сезон носи неповторими емоции за талантливите участници в театрална студия „Вълшебната завеса”, които откриват своя нов сезон. В неговия афиш тази година е включена пиесата „Златната рибка” от Радой Ралин. Премиерата се състоя на 18.03.2014г. в Куклен театър – Търговище. Малките актьори и техният ръководител – г-жа Ивелина Захариева, са уважени от официални гости от РИО – Търговище и от ръководството на училището. В залата присъстват ученици, преподаватели, родители, както и бивши участници в театралния състав. Актьорите от предходни випуски с вълнение следят изявите на новите участници. В историята на студията се откроява един много ценен модел на приемственост – в различните състави през годините с желание се включват участници от едни и същи семейства. Това е важен факт, който свидетелства за изграждането на традиции, а те са основата на всяко бъдеще. Сега най-малката участничка в студията – четвъртокласничката Грета Даниел Григорова, изпълнява едната главна роля и доказва, че талантът е семейна черта, защото сестра й и братовчед й са били част от предишния театрален състав. Именно на малкото момиче принадлежи една важна реплика, казана при поредната сложна задача по време на репетиция: „Сега разбирам какви жертви трябва да правят артистите!” Тези думи имат дълбок смисъл, тъй като разкриват силата на изкуството да подготвя детската психика за решаването на реални житейски проблеми. Най-ценното при досега с театъра е, че той предлага обучение чрез преживяване, а то докосва дълбоко детската душа и има способността да я променя в позитивен аспект. Представителната изява на театралната студия се превръща в празник на УСПЕХА-а, както е наименованието на мащабния проект на МОН, имащ за цел да възроди добрите стари кръжочни традиции на територията на училищата. Натрупаният опит през годините предоставя нови творчески възможности за г-жа Захариева и нейните ученици. Те избират една доста сложна за интерпретация пиеса, защото стилът на Радой Ралин изисква специална подготовка и отношение към художествения текст. Малките актьори трябва да бъдат запознати с трудния жанр на романтичния фарс и с алегорията като литературен похват. След трудното начало участниците започват усилени репетиции, за да се пресъздаде на сцена пародията на класическата приказка на А. С. Пушкин, добре позната за широката читателска и зрителска аудитория. Провежда се специален кастинг за разпределение на ролите. Целта на ръководителя е да извлече максимума от способностите на всяко дете. Репетиционният процес е дълъг и сложен, защото някои от участниците са начинаещи и към тях се прилага индивидуален подход при подготовката. Освен работата със словото, за децата има и друго предизвикателство – необходима е хореография за танците на златните рибки и царските гренадири. Учителят дава възможност на момичетата от екипа сами да измислят танцовите движения, защото сред тях има балерини и гимнастички. Изборът на музика също е важен и допълва цялостната концепция на ръководителя на състава за естетическо съпреживяване на слово, музика и танц. Така у децата се формира специално отношение към изкуството. Театралната сцена се превръща в територия за пресъздаване на житейски ситуации. Малките актьори придобиват умения за реалния живот. Познанията на децата за театралното изкуство се обогатяват и чрез подготовката на реквизита и декора за пиесата. По поръчка са доставени костюми и аксесоари /перуки, знакови предмети/, за да може всеки детайл да кореспондира с цялостното послание на текста. Облечени по подходящия начин, участниците са атрактивни, а изпълнението им е зрелищно и забавно, защото стара истина гласи, че цялата радост на живота е в творчеството. Очарованието на творчеството прави подвластен на красотата му всеки, който е имал щастието да се докосне до него. Изкуството притежава способността да разкрива пред младите хора безвъзвратно изгубени истини, свързани с човешките взаимоотношения. Може би неговата най-голяма ценност е в това, да възпитава в толерантност, грижа към партньора, съпричастност, уважение спрямо труда на другия. Децата на новото интернет поколение имат неистова нужда от припомняне на добрите обноски, които, както и словото на Радой Ралин гласи, са „нещо рядко за нашия век”. Представлението на сцената завършва. Зрителите са категорични, че са били свидетели на един професионално подготвен спектакъл. След финалната сцена от пиесата и поклона за публиката, следва най-вълнуващата реална сцена – благодарността на децата към любимия учител, без чиито усилия всичко това би било невъзможно. Много цветя и стихотворение, посветено на г-жа Захариева, са най-важният подарък за нея. Стиховете: „Благодарим за обичта, с която ни дарявате,/ и в най-трудните моменти не ни предавате!” изразяват постигнатите цели чрез творческата работа. Поведението на децата показва, че дори и в нашето жестоко съвремие да даряваш обич и да бъдеш обичан не е наказание, а благослов. Аплодисментите на публиката са голямото признание за малките творци. Те вече знаят, че театърът е вдъхновяващо и истинско изкуство. То вълнува, променя, създава, защото може би след време ще имаме привилегията да се наслаждаваме на актьорската игра на същите тези деца, но вече пораснали и завършили престижния НАТФИЗ. Да избереш бъдещата си професия по такъв интересен начин, е красиво и очарователно решение… Галина Станчева Ръководител пресцентър на I ОУ „Хр. Ботев” – Търговище
| |
Category: Проект "Успех" | Views: 772 | |
Total comments: 0 | |